Rodzaje folii reklamowych
Folia to jedno z ciekawszych tworzyw sztucznych, które znalazło zastosowanie m. in. w produkcji reklamy wizualnej. Folie od lat cieszą się dużą popularnością, przede wszystkim dlatego, że są to materiały o wszechstronnym zastosowaniu. W projektach marketingowych wykorzystywane są różne rodzaje folii reklamowych, przy czym każdy rodzaj może posiadać inne parametry. Dzięki temu istnieje możliwość dobrania właściwości poszczególnej foli do konkretnych potrzeb i sposobu jej zastosowania.
Rodzaje folii reklamowych
Rodzaje folii reklamowych różnią się od siebie właściwościami, takimi jak: trwałość, wytrzymałość, podatność na proces obróbki, elastyczność, światło przepuszczalność, odporność na działanie czynników zewnętrznych, a także kolorystyka.
Folie reklamowe można podzielić również pod względem zastosowanego kleju. Przykładowo klej zastosowany w folii dedykowanej do tworzenia reklam zewnętrznych jest mocniejszy niż klej stosowany do folii przeznaczonej do zastosowania wewnątrz budynku. Profesjonalne folie znajdują zastosowanie w produkcji m. in.: szyldów reklamowych, kasetony, billboardów, tablic reklamowych, a także samochodów.
Folia monomeryczna
Folie monomeryczne to jedne z podstawowych folii dostępnych na rynku. Choć jest to tańszy rodzaj folii reklamowych to bez problemu można go zastosować na powierzchniach płaskich, takich jak: płyty pcv, pleksi, czy też blachy. Co więcej folia monomeryczna może być zaaplikowana na mało wymagających kształtach, a jej trwałość określana jest na okres około 3 lat. Folia nadaje się do zastosowania wewnątrz oraz na zewnątrz.
Folia monomeryczna posiada wiele zalet, na które należy zwrócić uwagę. Wśród nich znajdują się m. in. samoprzylepna spodnia powierzchnia ułatwiająca montaż, niska cena, bogata kolorystyka, intensywność barw, nieprzeźroczystość. Kolejną ważną cechą folii jest możliwość wykonania na jej powierzchni nadruku np. solwentowego.Do wydłużenia żywotności folii można zastosować laminat bądź wybrać wersję z zastosowanym mocniejszym rodzajem kleju spodniego np. kleju kauczukowego.
Folie monomeryczne do druku zazwyczaj dostępne w wersji matowej lub błyszczącej o barwie białej bądź transparentnej.
Folia polimerowa:
Folia polimerowa samoprzylepna charakteryzuje się trwałością wynoszącą około 7 lat oraz bardzo wysoką wytrzymałością. W przeciwieństwie do folii monomertycznej jest bardziej elastyczna i sprawdza się do aplikacji zarówno na powierzchniach płaskich, jak i na powierzchniach posiadających lekkie przetłoczenia i uwypuklenia.
Do głównych zalety foli polimerowej zaliczane są m. in.: wysoką odporność na czynniki zewnętrzne, takie, jak: promienie słoneczne, czy też wilgoć, zastosowanie plastyfikatorów zwiększających elastyczność folii, dobra wytrzymałość długie oraz intensywne eksploatowanie, łatwa aplikacja. Żywotność tego typu folii można wydłużyć stosując praktyki takie same, jak podczas wydłużania żywotności folii monomertycznej.
Folia polimerowa doskonale sprawdza się w produkcji tablic reklamowych oraz szyldów firmowych, które będą eksponowane w trudnych warunkach atmosferycznych. Ten rodzaj folii znajduje zastosowanie m. in.: na powierzchniach płaskich, na powierzchniach z niewielkimi fałdami bądź przetłoczeniami, a także na karoserii samochodów. Folię polimerową wykorzystuje się do nośników reklamowych, które mogą być umiejscowione wewnątrz oraz na zewnątrz budynku.
Folia wylewana
Folia wylewana to wyjątkowo nowoczesny rodzaj folii reklamowej. Folia tego typu charakteryzuje się bardzo wiążącym klejem kanalikowym. Folia cechuje się niebywałą trwałością wynoszącą około 10 lat. Proces aplikacji folii wylewanej polega, jak sama nazwa wskazuje na wylewaniu jej jednocześnie z klejem na wybraną i odpowiednio przygotowaną powierzchnię. Wówczas folia stabilność całej konstrukcji, na której została zaaplikowana.
Jest to jeden z droższych rodzajów folii reklamowych, jednakże cena jest adekwatna do jej cech takich, jak: możliwość zastosowania na nierównych powierzchniach, doskonała plastyczność, wieloletnia wytrzymałość, rozciągliwość, trwałość kolorów, możliwość aplikowania na powierzchnie płaskie oraz na powierzchnie posiadające przetłoczenia.
Folia wylewana często stosowana jest do oklejania samochodów. To właśnie dlatego bardzo często nazywana jest potocznie folią samochodową. Zastosowanie folii wylewanej na karoserii samochodowej umożliwia zmianę koloru auta oraz naniesienie na nią grafiki reklamowej. Oklejony może zostać cały pojazd bądź jego część.
Folia One Way Vision (OWV)
Folia One Way Vision (OWV) to szczególny rodzaj perforowana folii samoprzylepnej. Jest to typ folii dedykowany przede wszystkim powierzchnią szklanym. Folia OWV charakteryzuje się tym, że w momencie zastosowaniu jej na szybie osoba znajdująca się wewnątrz pomieszczenia może bez przeszkód obserwować otoczenie. Natomiast osoba znajdująca się na zewnątrz może bez przeszkód obserwować grafikę.
Struktura folii One Way Vision przypomina nieco plaster miodu, który umożliwia dostęp światła do wewnątrz pomieszczenia lub pojazdu.
Ten rodzaj folii reklamowej wykorzystywany jest do m. in.: oklejania okien, w tym: witryn sklepowych, pojazdów komunikacji miejskiej, szklanych elewacji. Folia ta jest idealna do oklejania powierzchni transparentnych i doskonale sprawdza się w przestrzeniach miejskich. Bardzo często możemy ją zatem zaobserwować np. na szybach autobusów, tramwajów bądź w oknach lokali gastronomicznych oraz biur.
Folia szroniona
Kolejnym rodzajem folii reklamowej samoprzylepnej jest folia szroniona. Jest to folia, która doskonale nadaje się do powierzchni szklanych. Folia szroniona występuje także pod nazwą folia mrożona. Dzieje się tak, przede wszystkim ze względu na efekt jaki dzięki niej uzyskujemy.
Folia sprawia, że szkło sprawia wrażenie oszronionego lub piaskowanego. Folia zapewnia wysoką estetykę oraz prywatność.
Do podstawowych zalet foli szronionej zaliczają się: ochrona przed nadmierną ekspozycją pomieszczania na promienie słoneczne, duża estetyka, możliwość zadrukowania oraz możliwość laminacji. Obecnie na rynku są dostępne folie szronione, które cechują się różnymi parametrami np. stopniem zmatowienia. Folia tego typu jest stosunkowo łatwa w aplikacji, a reklama na folii samoprzylepnej szronionej stanowi ciekawy element ekspozycyjny.
Folia do podświetleń
Folia backlight to folia dedykowana do nośników reklamowych z podświetleniem. Folia do podświetleń na swojej powierzchni posiada specjalnie naniesione kropki, które mają za zadanie równomierne odbicie światła. Folia nie posiada kleju. Ten rodzaj folii reklamowej zazwyczaj dostępny jest w jednolitych barwach. Głównymi zaletami foli do podświetleń są: odporność na wysoką oraz niską temperaturę, wytrzymałość na promienie słoneczne, a także wytrzymałość na wilgoć. Folia świetnie sprawdza się do stosowania na zewnątrz.
Folia do podświetleń znajduje zastosowanie w nośnikach reklamowych takich, jak: kasetony, szyldy uliczne, litery, reklamy w kinach. Dzięki temu rodzajowi folii reklamowej podświetlona reklama dobrze się prezentuje przez długi okres czasu. Ten rodzaj folii bardzo często możemy zaobserwować ją w przestrzeni miejskiej, jako np. reklamy na przystankach autobusowych.
Folie na podłogę
Folie reklamowe na podłogę są przede wszystkim stosowane w celach reklamowych lub informacyjnych. Niewątpliwie jest to unikatowy sposób prezentacji treści, aczkolwiek doskonale przyciąga uwagę odbiorów. W związku z tym folie na podłogę świetnie sprawdzają się, jako nośniki reklamowe przyciągające klientów. W codziennym życiu folia samoprzylepna na podłogę bardzo często spełnia funkcję oznakowania poziomego np. oznaczenie szlaków komunikacyjnych.
Wśród zalet folii stosowanej na podłodze znajdują się: wysoka jakość, trwałość, odporność na ścieranie, wytrzymałość na warunki atmosferyczne. Co więcej zastosowany mocny klej umożliwia montaż tego rodzaju folii reklamowej na różnorodnych powierzchniach, w tym: kostce brukowej, asfalcie, podłodze laminowanej, kafelkach, drewnianej podłodze, a nawet dywanie.
Folia samoprzylepna to materiał o wszechstronnym zastosowaniu. Warto zapamiętać, że istnieje wiele rodzajów folii reklamowych. Każdy rodzaj posiada swoje własne specyfikacje. Wybierając folię do stworzenia konkretnego typu nośnika reklamy, warto zatem dokładnie zaznajomić się z jej indywidualnymi parametrami. Aby reklama na folii samoprzylepnej była trwała i spełniała nasze oczekiwania jej rodzaj musi być odpowiednio dobrany do: typu materiału, na którym ma zostać zaaplikowana, kształt powierzchni oraz planowanego czasu ekspozycji.