Strona główna / Blog / Jakie są wymiary wizytówek – normy i standardy

Jakie są wymiary wizytówek – normy i standardy

Konrad Kapera
Brak komentarzy

Wizytówki stanowią nieodłączny element w relacjach biznesowych, nie tylko w relacjach partner = partner, ale przede wszystkim w kontaktach przedsiębiorca = klient. To, czy dana firma dostanie zlecenie, niekiedy zależy od tego czy dany klient przypadkowo znajdzie w swoim portfelu, wizytowniku czy też kieszeni, wizytówkę firmy. W dobie dzisiejszej konkurencji oraz pojawiających się na rynku coraz to nowych – mniejszych tudzież większych przedsiębiorstw, to jak prezentuje się wizytówka, czy przykuwa uwagę, wydaje się być niezwykle znaczące.

Jakie są wymiary wizytówki?

W kwestii wymiarów wizytówki, należy wspomnieć o podstawowym i szeroko używanym podziale na: wizytówki wymiaru polskiego – jest to wymiar 90 x 50 mm oraz tzw. rozmiar euro (stosowany w krajach Europy Zachodniej) – równie często spotykany – w rozmiarze 85 x 55 mm. Należy wspomnieć także o rozmiarze wizytówki 55 x 90 mm, który praktykowany jest w krajach skandynawskich.

Nazwa/Typ kraju Rozmiary wizytówek
Polska 90 x 50 mm
Kraje Europy Zachodniej 85 x 55 mm
Kraje skandynawskie 55 x 90 mm

Wymiary wizytówek – normy i standardy

O formacie wizytówki dla danego kraju decyduje ISO – International Organization for Standardization. Norma to ISO/IEC 7810, początkowo zakładała wizytówkę odpowiadającą pod względem gabarytowym karcie kredytowej (85,60 mm x 53,98 mm). Rozmiar ten jednak został zmieniony, w zależności od kraju, w którym wizytówki te są produkowane.

Dla przykładu – w Polsce, jak wspomniano powszechnie stosuje się wymiar 50 x 90 mm oraz 90 x 50 mm, w Stanach Zjednoczonych, Holandii czy Kanadzie rozmiar wizytówki to 89 x 51 mm, natomiast kraje takie jak: Włochy, Wielka Brytania, Francja, Niemcy czy Hiszpania praktykują gabaryt 85 x 55 mm. Nieco większy rozmiar wizytówki można spotkać natomiast W Chinach – 90 x 54 mm, czy Japonii – 91 x 55 mm.

Oprócz typowych wizytówek, które mają kształt poziomy, dostępne są także te, mające kształt pionowy. Istnieje tu dosyć duża dowolność. W kwestii wymiarów danej wizytówki kluczową sprawą jest to, by mieściła się ona do wizytownika w danym kraju, chodzi tu więc o zastosowanie praktyczne.

Co powinno być na profesjonalnej wizytówce?

Zakładając, iż poprawnie wykonana wizytówka stanowi niekiedy klucz do sukcesu, należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Jedną z nich jest dobór papieru czy innego tworzywa z którego będzie wykonana. Możemy w sposób klasyczny zdecydować się na papier – matowy czy też błyszczący, w dowolnych kolorach (np. wypełniony kolorem dwustronnie), lub także pomyśleć o wykorzystaniu innych tworzyw do jej zrobienia. Co ciekawe, może to być drewno, guma czy też plastik. Ważne by była zapamiętana – spełniała swój cel.

Jeśli chodzi o kolejny ważny punkt, w kwestii projektu, a tym samym przygotowania wizytówki do druku jest to wybór czcionki – zalecane są czcionki standardowe, w użyciu maksymalnie 2 różne. Wykorzystanie zbyt wielu czcionek może okazać się katastrofą, ze względu na brak czytelności wizytówki. Tak jak w kwestii doboru koloru (należy podejść do niego rozsądnie)  – z czcionką oraz także z ilością tekstu, nie należy przesadzać. Wizytówka ma być przede wszystkim  profesjonalna i czytelna. Nie najlepszym pomysłem będzie projekt w zbyt krzykliwych kolorach, z nadmierną ilością tekstu – na wizytówce mają znajdować się tylko podstawowe i naprawdę ważne informacje.

Projektując wizytówkę, ważne jest by odpowiadała temu, co robimy, w jakim zawodzie pracujemy. Inny charakter powinna mieć wizytówka lekarza, a zupełnie inny firmy organizującej urodziny dla dzieci. Głównie od branży z której będzie ona pochodzić, zależą kwestie kolorystyczne, rodzaj czcionki czy też inne nadruki znajdujące się na niej.

Jest kilka elementów, które niewątpliwie powinny znaleźć się na każdej wizytówce. Typowe dane na wizytówce to:

  • imię i nazwisko osoby, której dotyczy;
  • logo danej firmy;
  • dane kontaktowe – takie jak: numer telefonu czy też adres email;
  • adres strony www danego przedsiębiorstwa.

Przygotowanie wizytówki do druku

Mając w głowie projekt, dokonawszy już wyboru tworzywa, z którego wizytówka ma być wykonana, posiadając wiedzę co chcemy na niej umieścić, należy zgłębić wiedzę drukarską . Trzeba przede wszystkim wziąć pod uwagę tzw. spady oraz marginesy.

Długość spadów, czyli odcięć powinna wynosić min. 2 mm. Dzięki temu nie będzie ona krzywa i zachowa swój prosty kąt. Odnośnie marginesów, winny one mieć 2,5 mm od spadu.

Ważna jest także czcionka – czcionki muszą zostać ustawione na tzw. krzywe, czyli  na obiekty wektorowe. Należy także zapoznać się z pojęciem kolorów CMYK – w tych kolorach zostanie drukowana wizytówka. Skrót CMYK oznacza kolejno – cyjan – odcień niebieskiego; magentę – zespolenie kolorów – czerwonego oraz niebieskiego; yellow – z j. ang. kolor żółty, natomiast ostatnia litera oznacza kolor czarny (od słowa black). Kolory te stanowią specyfikę graficzną oraz drukarską.

Aby uniknąć rozmycia, jak i widocznych na projekcie pikseli, trzeba pamiętać o dobrej rozdzielczości min. 300 dpi.

Jeśli chodzi o efekty specjalne – lepiej ich unikać lub też pozamieniać na mapy bitowe, aby osiągnąć jak najkorzystniejszą jakość wydruku.

Decydując się na stworzenie projektu i przygotowanie wizytówki do druku, należy pamiętać nie tylko o jej wymiarach, akcentach kolorystycznych czy podstawowych informacjach, które mają być na niej zawarte. Istotne jest dopasowanie całej estetyki do danej branży, pod którą ma być ona wykonana. Przed dokonaniem projektu, dobrym pomysłem jest zasięgnięcie chociaż podstawowej, lecz profesjonalnej wiedzy drukarskiej, po to, by nasz projekt nie został odrzucony.

Druk wizytówek wykonujemy na papierze kreda 350g, uszlachetnienie standardowe oraz folia błyszcząca lub matowa.

Udostępni:
Napisz komentarz