Strona główna / Blog / Techniki nadruku na koszulkach – jaka najlepsza?

Techniki nadruku na koszulkach – jaka najlepsza?

Sylwia Gorzyńska
Brak komentarzy

Techniki druku na koszulkach to odpowiedź na wiele pytań. To możliwość przeniesienia swoich pomysłów na koszulki, a także szansa na reklamowanie swojej marki. Gdy stworzysz już odpowiedni projekt graficzny czas wybrać metodę nadruku. Niestety nie ma jednej oczywistej odpowiedzi, bo sposobów jest wiele. W tym tekście postaram się przybliżyć wszystkie najpopularniejsze sposoby, tak by wybór był prostszy.

Najpopularniejsze metody wykonywania nadruku

Najpopularniejszymi rodzajami nadruków są: sitodruk, druk cyfrowy DTG, sublimacja, folia flex/ flock, haft komputerowy i termotransfer. Na czym polegają różnice wykonania, co cechuje każdą z technologii, a także ich mocne i słabe strony? Odpowiedzi poniżej. Przed przystąpieniem do drukowania określ w jakim celu tworzysz swój nadruk i na jaki materiał masz zamiar go nanieść. Warto pamiętać, by decyzji nie podejmować pochopnie. W przypadku wydrukowania jednej koszulki z nadrukiem straty nie będą wielkie, lecz w przypadku większych ilości można słono za to zapłacić.


Oferujemy: Koszulki z indywidualnym nadrukiem od 1 szt


Sitodruk

Inaczej druk sitowy, nie bez powodu jest jednym z najpopularniejszych rodzajów. To dość wszechstronna metoda pozwalająca pokryć duże płaskie powierzchnie, więc jest dobrym rozwiązaniem, gdy stworzymy projekt z dość obszerną grafiką. Proces powstawania tego rodzaju nadruku opiera się na przeciskaniu farby przez specjalne sito z odpowiednim szablonem, następnie utwierdzany jest na materiale przy pomocy wysokiej temperatury (160 st. C).

Zaletami są duże możliwości kolorystyczne i wytrzymałość podczas użytkowania. Sitodruk to przede wszystkim jakość i precyzja wykonania, z możliwością naniesienia na wiele różnorakich materiałów. Taki nadruk cechuje się zazwyczaj wodoodpornością, co oznacza, że nie zniszczy się w praniu, a także długo nie wyblaknie. Jest także odporny na wysokie temperatury, więc nie straszne mu żadne żelazko.

Jedną z głównych wad są wysokie koszty przy mniejszych zamówieniach. Ta metoda staje się opłacalna przy hurtowych ilościach zamawianych koszulek (min. 50-100szt). Jest to wynikiem wyjątkowej, w porównaniu do innych metod, czasochłonności wykonania nadruku.

Druk cyfrowy DTG

DGT (Direct To Garment) to dość nowoczesna metoda polegająca na dosłownym nadrukowywaniu wzoru na materiał za pomocą specjalistycznej, przemysłowej drukarki. Farba docelowo wchodzi w głąb tkaniny, co sprawia, że nie wyczujemy nadruku pod palcami. Druk cyfrowy charakteryzuje się idealnym odwzorowaniem z robiącą wrażenie gamą kolorów. Kolejną zaletą jest duża wydajność, a co za tym idzie niskie koszty produkcji. Stąd wydrukowanie nawet jednej sztuki nie będzie ekonomicznym problemem.

Niestety są również ograniczenia w postaci materiałów. Właściwie jedyne możliwe do zadruku są tkaniny naturalne (z maks. 20%-ową domieszką sztucznych włókien). Nadruk nie może być umiejscowiony na rękawach, tylko przód lub tył koszulki. To główne wady tego rozwiązania, a dobre strony wydają się liczniejsze. To bezpieczne wyjście, gdy potrzebujesz wydrukować jedną lub kilka koszulek na własny użytek. Sprawdzi się także dla małego biznesu, gdy nie chcemy by takie koszulki zalegały później na pólkach.

Sublimacja

Ta technika polega na wydrukowaniu projektu specjalnymi tuszami na papierze sublimacyjnym i „wgrzaniu” go na docelowy materiał. Sublimacja często używana jest do znakowania odzieży (koszulki z logo). Jeśli zależy nam na trwałości i możliwie najdokładniejszym odwzorowaniu obrazu to sublimacja się dobrze sprawdza. To także dobry wybór, gdy chcemy nadrukować na odzieży wybrane przez nas zdjęcie.

Na korzyść tego sposobu przemawiają jakość i trwałość druku, a zarazem bardzo dokładne odwzorowanie. Tak wykonana koszulka będzie odporna na ścieranie się, nawet w praniu. Niezbyt wysokie koszty produkcji sprawiają, że warto zamówić także małą ilość.

Jedną z głównych wad jest rodzaj materiałów możliwych do użycia. Minimalna zawartość poliestru w tkaninie, której chcemy użyć to 50-60%. Właśnie dlatego do popularny sposób do druku odzieży sportowej, która w dużym stopniu to sam poliester. Na innych materiałach taki nadruk może szybko wyblaknąć, ponieważ naturalne tkaniny nie wchłaniają odpowiednio farby.

Folia flex/ flock

Flex I flock to rodzaje folii, które wycina się ploterem w określonym kształcie. Następnie przykleja się i „wgrzewa” w materiał za pomocą prasy. Flex to folia cieńka, która finalnie daje gładki i sztywny efekt. Flock jest grubsza, a ostatecznie pod palcami można wyczuć charakterystyczny „meszek”. Siła nacisku i temperatura są dobierane konkretnie pod grubość i rodzaj folii.

To rodzaj nadruków, które sprawdzą się przy mniej skomplikowanych wzorach np. logach firm. Plusami tej metody są trwałość i odporność na ścieranie. Również zaletą są niskie koszty, czyli to odpowiednia metoda do zamawiania niewielkiej ilości sztuk. Jednak na próżno dalej szukać zalet.

Nie użyjemy tego sposobu do grafik zbyt skomplikowanych kolorystycznie lub z małymi elementami, gdyż efekty nie będą zadowalające. Krótko podsumowując to sposób na trwały, nieskomplikowany i tani nadruk na koszulkę.

 Haft komputerowy

W porównaniu do poprzednich metod, haft komputerowy na koszulkach ma bardziej sprecyzowane obszary efektywnego działania. Jak sugeruje nazwa, chodzi o wyszywanie wzorów przez maszynę, za pomocą nici. Poza kolorem, można dobrać rodzaje nici, są również takie, które gwarantują ognioodporność bądź metaliczność. Haft to trwały rodzaj nadruku, lecz najlepiej go stosować na grubszych materiałach.

Nie jest też tani, ponieważ, co jest zrozumiałe, im większy nadruk tym droższy będzie efekt końcowy. To naturalny wybór w przypadku krótkich napisów i logotypów. Ta metoda wydaje się być dobrym sposobem znakowania odzieży. Cena jest zależna od wielu czynników, więc ciężko jednoznacznie stwierdzić czy jest to tania czy droga metoda.

Termotransfer

To stosunkowo tania i trwała metoda nadruku. Grafika najpierw jest drukowana na papierze lub folii termotransferowej. Później za pomocą prasy termicznej podgrzewa się wykonany druk do 130-160 stopni a następnie przenosi na tkaninę, na której klej transferowy topi się i wnika we włókna tkaniny.

Termonadruk daje możliwość użycia bogatej gamy kolorów i można go stosować na wielu różnych tkaninach, co nie jest oczywistością w przypadku innych metod. Jest też opłacalny przy mniejszym nakładzie. Kwestią sporną jest trwałość nadruku na odzieży. Dużo zależy od firmy produkującej, lecz w przeciwieństwie do innych rodzajów druków, ten może szybciej ulegać zniszczeniu. Także nie nadaje się do bardziej skomplikowanych kompozycji i nie gwarantuje fotograficznej jakości.

Jaką technologię druku wybrać?

Niestety, można tylko powtórzyć zdanie ze wstępu. Nie da się wybrać jednej, zdecydowanie lepszej od pozostałych metod. Można natomiast zdecydować, którą metodę najlepiej i/bądź najbezpieczniej wybrać w zależności od naszej potrzeby.

  • Gdy potrzebujesz koszulki z zauważalnie większym niż klasyczne logo nadrukiem, bądź z dobrą jakością grafiką warto wybrać sitodruk. Lecz będzie on lepszym wyborem dla większej ilości koszulek. Jeśli ważne na koszulce jest jedynie niewielkie logo haft komputerowy będzie dobrym i eleganckim wyjściem. To rozwiązania przede wszystkim dla koszulek firmowych z nadrukiem.
  • W przypadku koszulek z indywidualnym nadrukiem, gdy chcesz na użytek własny zamówić jedną lub kilka z różnymi wzorami druk cyfrowy DTG, może okazać się pomocny. Chyba, że mowa o bardziej poliestrowych koszulkach, wtedy sublimacja będzie bardziej optymalna. Ta metoda sprawdzi się także, gdy chcesz zaopatrzyć swoją drużynę lub klub sportowy w stroje sportowe.

Jak widać technik druku na koszulkach jest kilka. Jeśli chcemy rozsądnie wydać pieniądze, niezależnie czy w celach prywatnych czy zawodowych, decyzję warto podjąć na spokojnie. Warto zaplanować jakiej potrzebujemy ilości koszulek. Następnie jakich potrzebujemy i wtedy można rozejrzeć się na rynku, w poszukiwaniu wykonawców. Wiele firm oferuje wiele sposobów i to z nimi ustalimy ostateczną cenę produktu. To także od wykonawcy zależy, w jaki sposób będziesz musiał przygotować grafikę, więc komunikacja przed złożeniem zamówienia będzie niezbędna.

Udostępni:
Napisz komentarz