Strona główna / Blog / Standardowe wymiary plakatów

Standardowe wymiary plakatów

Konrad Kapera
Brak komentarzy

Obecnie plakaty, stały się coraz chętniej wybieraną formą reklamy – można to zauważyć w codziennym życiu. Są one dosłownie wszędzie – na przystankach, słupach informacyjnych, w galeriach handlowych. Zarówno te mniejsze, jak i wielkoformatowe – potrafią zainteresować swoim wyglądem oraz treścią niemal każdego.

Wymiary plakatów

Obecnie mamy szeroki wybór plakatów pod względem ich formatów. Standardowe formaty plakatów przedstawia poniższa tabela.

Format plakatu Wymiary plakatu
A5 148 x 210 mm
A4 210 x 297 mm
A3 297 x 420 mm
A2 420 x 594 mm
A1 594 x 841 mm
A0 840 x 1180 mm
B1 680 x 980 mm

Podane wyżej formaty, posiadają standardowe wymiary plakatów, które są najbardziej popularne i najszerzej dostępne.

Oprócz powyższych, należy wyróżnić także:

  • format plakatu A7 – 74 x 105 mm;
  • plakat o formacie A6, o wymiarach 105 x 148 mm;
  • B4, który to cechuje się rozmiarem 250 x 353 mm;
  • format B3 – 340 x 480 mm;
  • nieco większy – B2, mający rozmiar 480 x 680 mm;
  • plakat B0 – jest on już całkiem pokaźnych gabarytów, bowiem jego wymiary wynoszą 1000 x 1400 mm.

Istnieją także tzw. szarfy:

  • szarfa 1 – o wymiarach 297 x 841 mm;
  • szarfa 2 – 340 x 980 mm;
  • szarfa 3 – mająca wymiary 1530 x 350 mm;
  • szarfa 4 – 1630 x 500 mm.

Jaki format plakatów wybrać?

Wybierając format plakatu, należy przede wszystkim przemyśleć, jaki cel ma mieć dany plakat. Innego rozmiaru będzie ten, który ma mieć charakter typowo informacyjny, bez ilustracji, natomiast inny format wybierzemy, gdy chcemy coś zareklamować. Z tym ściśle wiąże się to, gdzie będzie wisiał nasz wydruk.

Plakaty  typowo informacyjne, zawieszane na słupach ogłoszeniowych, tudzież w gablotkach informacyjnych powinny być nieco mniejszych rozmiarów, natomiast średniej wielkości plakaty należy wybrać, gdy oprócz treści, chcemy umieścić na nim także obrazki. Reklamując np. spektakl w teatrze czy też nowootwartą restaurację, lepiej postawić na zdecydowanie większy format i uatrakcyjnić tę formę reklamy poprzez dodanie np. kolorowych zdjęć (czemu ma służyć dotarcie do jak największej liczby zainteresowanych). Tego rodzaju plakaty są rozwieszane np. w galeriach handlowych czy też na przystankach.

Parametry plakatów

Biorąc pod uwagę technologię druku plakatów, możemy wyróżnić:

  • technologię atramentową – jest to nieustannie rozwijająca się technologia, do wydruku mogą być użyte praktycznie wszystkie podłoża (obecnie jakość tego rodzaju wydruku jest dosyć zbliżona do druku analogowego), jest on opłacalny w przypadku mniejszych nakładów drukarskich;
  • technologię solwentową – stanowi ona druk atramentami solwentowymi, a jej wydruki cechują się nie tylko wodoodpornością, lecz także odpornością na wysokie, jak i na niskie temperatury oraz na promieniowanie UV (dzięki temu np. drukowany plakat zachowuje swoje kolory przez bardzo długi czas);
  • technologię lateksową – pozwala ona na wykonywanie druku na wielu materiałach takich jak: folia, zwykły papier, płótno, czy też tkanina; technologia ta jest ekologicznym wydrukiem na wodzie, jest wyjątkowo trwała bez użycia laminatu – utrzymuje się do 3 lat na zewnątrz, jest odporna na ścieranie, a jej jakość można określić jako wysoką.

W kwestii papieru, wykorzystywanego do druku plakatów, bardzo często jako wybierany jest papier kredowy: błyszczący posiadający gramaturę 190 g/m2, papier matowy mający 180 g/m2 oraz satynowy – ten ma gramaturę 190 g/m2. Popularny jest papier ozdobny, posiadający kolorowe włókna, jak i papier samoprzylepny powlekany, półbłyszczący. Najlepszym rozwiązaniem, jeśli chodzi o plakaty jest jednak papier posiadający laminat, który skutecznie go chroni, a sam wydruk cechuje fotograficzna jakość wydruku.

Często spotykanym wykończeniem druku plakatu jest naklejenie go na piankę lub PCV. Pianka ma grubość 5 mm, natomiast PCV 3 mm lub 5 mm.

Decydując się na plakat, posiadamy możliwość wyboru: druku jednostronnego lub dwustronnego. W przypadku plakatu dwustronnego, ta sama lub też zupełnie inna grafika może być umieszczona na odwrocie plakatu, co jest dosyć praktycznym rozwiązaniem. Dzięki temu na jednym plakacie możemy promować więcej niż jeden produkt.

Plakaty, jak wiadomo, uznawane są za świetną formę reklamy, jak i niewątpliwie przyczyniają się do zwiększenia ilości klientów dla danego przedsiębiorstwa. Są jednak i takie, które niosą ze sobą głównie cele informacyjne lub też stanowią nośnik jakiejś idei. Niektórzy decydują się na wydruk plakatu, tylko i wyłącznie po to by zawiesić go na ścianie w domu – mają więc one również wymiar estetyczny i służą uatrakcyjnieniu naszej przestrzeni domowej. Warto zatem, aby przed dokonaniem projektu dobrze go przemyśleć, a jego realizację powierzyć zaufanej i prestiżowej drukarni.

Plakaty wszystkich rozmiarów można zamówić tutaj.

Udostępni:
Napisz komentarz